
Bezpečnost je spolu s hospodárností a ekologií provozu v současnosti jednou z nejvyšších priorit téměř všech automobilek. Jestliže ještě v 90. letech bylo běžné, že i zcela nové auto dostalo v nárazových testech jen jedinou hvězdičku z pěti možných, v dnešní době je maximální hodnocení očekávaným standardem. K takovému skoku přispěly nejen konkurence a zájem o bezpečnost, ale i nejrůznější nařízení evropských orgánů. V galerii se můžete přesvědčit, jak moc se za dvě desetiletí zlepšila pasivní i aktivní bezpečnost nových automobilů.
Evropská bezpečnost v čase
Jak moc se za posledních dvacet let změnila bezpečnost nových aut v Evropě, nejlépe dokazují nárazové testy Euro NCAP.
Hodnocení Euro NCAP bylo ustanoveno v prosinci 1996, jeho základy ale byly položeny mnohem dříve. Na zavedení bezpečnostních standardů nových aut spolupracovala řada evropských zemí již v 70. letech, začátkem 90. let se po řadě výzkumů povedlo stanovit první standardy nárazových testů. Ty měly měřit bezpečí posádky při několika typech nárazu, stejně tak jako bezpečnost chodců při střetu s vozidlem.
Další posun v oblasti hodnocení bezpečnosti nových aut přišel v červnu 1994, kdy britské ministerstvo dopravy začalo zvažovat zavedení hodnocení NCAP (New car assessment programme - v překladu program na hodnocení nových aut), založené na standardech z počátku 90. let.O hodnocení bezpečnosti se postupně začalo zajímat více států, což vedlo v prosinci 1996 k zavedení hodnocení Euro NCAP.
Poprvé se hodnocení NCAP objevilo už na konci 70. let v Severní Americe a stála za ním americká agentura zabývající se bezpečností na dálnicích (NHTSA). I toto hodnocení ovlivnilo evropskou obdobu.
První nárazové testy
Poprvé se hodnocení Euro NCAP dostalo ke slovu v únoru 1997. Vybráno bylo sedm malých automobilů, jejichž výsledky ale nedopadly (a to nejen dnešní optikou) příliš dobře. Maximum byly tři hvězdičky Fordu Fiesta, tehdy ještě stále nové čtvrté generace (ve videu můžete vidět náraz Roveru 100, který získal jedinou hvězdičku). To vedlo ke kritice ze strany automobilek, nicméně organizace Euro NCAP i nadále pokračovala v hodnocení nových automobilů.
Ve druhé sadě testů z července 1997 bylo i Volvo S40, které jako první dokázalo obdržet čtyři hvězdičky za ochranu dospělé posádky a stalo se na nějakou dobu, alespoň podle hodnocení, nejbezpečnějším novým vozem. V roce 1998 stejného hodnocení dosáhlo více modelů spadajících navíc často i mezi populární kompakty.
Čtyři hvězdičky se postupně staly standardem, v roce 2000 je získala i první generace Škody Fabia - šlo o první mladoboleslavský model hodnocený dle kritérií Euro NCAP.
Bezpečnostní pásy
Ačkoliv se může zdát, že nejdůležitějším prvkem pasivní bezpečnosti jsou airbagy (poprvé se objevují začátkem 70. let u amerických automobilů), nejzákladnějším bezpečnostním prvkem jsou pásy. Ty tříbodové právě letos slaví šedesát let od uvedení do výbavy automobilů. První je nabídla automobilka Volvo v roce 1959. Tříbodové pásy pak postupně nahradily pásy dvoubodové, které se používaly už nějakou dobu před zavedením tříbodových pásů.
Mimochodem první auto s bezpečnostními pásy ve standardní výbavě se objevilo jen rok před zavedením tříbodových pásů - v roce 1958 šlo o Saab GT 750.
Na pásy pamatuje i legislativa, nejen v Česku je tak povinností řidiče i dalších cestujících se za jízdy připoutat. V Československu se povinnost poutat objevila 1. ledna 1967. Tehdy byly pásy povinné na předních sedadlech mimo obec. 1. ledna 1976 byla zavedena povinnost poutat se na všech sedadlech s pásy mimo obec a od 1. ledna 1990 platí povinnost poutat se i při jízdě v obci.
Bezpečnostní asistenti
Od prvků pasivní bezpečnosti se dostáváme k prvkům aktivní bezpečnosti, které hrají v dnešním hodnocení Euro NCAP tak důležitou roli. Řeč je o elektronických asistentech, které pomáhají řidičům s ovládáním vozu. Jejich počet v posledních letech výrazně stoupl a zažívají tak podobně velkým boom jako před lety právě pásy, airbagy nebo tužší konstrukce karoserie
Z nařízení orgánů Evropské unie je tak do všech nových vozidel dnes potřeba montovat protiblokovací systém brzd ABS, kontrolu stability ESP, sledování tlaku v pneumatikách, denní svícení, signalizaci nezapnutých pásů (v současnosti jen na místě řidiče, od září na všech sedadlech) či systém eCall, tedy nouzové volání v případě nehody.
A seznam asistentů se postupně rozšiřuje. Od května 2022 budou muset mít všechna nová auta, a od května 2024 všechna auta, nouzové brzdění, signalizaci nouzového brzdění, udržování v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče, černou skříňku, která zaznamená údaje o nehodě, či inteligentní asistent rychlosti (jde o čtení dopravních značek s rychlostním omezením, přičemž systém řidiče - podle značky - upozorní na překročení povolené rychlosti). Posledního pomocníka však půjde deaktivovat.
Většinu nově povinných prvků už dnes mají menší auta minimálně za příplatek a luxusnější a dražší vozy v základu. Řada z nich navíc, jak již bylo zmíněno, ovlivňuje i výsledky nárazových testů Euro NCAP. Konkrétně jde v současnosti o signalizaci nezapnutých pásů, omezovač rychlosti, čtení dopravních značek (a následnou kombinaci těchto systémů, tedy nastavení rychlostního omezení na základě přečtení značky, a to bez potvrzení řidiče nebo s ním), autonomní nouzové brzdění, varování před čelní srážkou, udržování v jízdním pruhu (a zabránění sjezdu ze silnice či střetu s protijedoucími vozy), varování před opuštěním jízdního pruhu a sledování slepého úhlu.
Zdroj: aktualne.cz