Zima už o sobě dala vědět a téma zimních pneumatik je opět aktuální. Proto bychom si měli zopakovat, jaká pravidla a doporučení se k nim pojí. Je povinnost mít přezuto od 1. listopadu nebo existují výjimky? Jak je to s hloubkou dezénu? A co se s autem s letními pneumatikami stane na sněhu?
Začněme přezutím. Od 1. listopadu do 31. března jsou řidiči povinni jezdit se zimními pneumatikami, nicméně existuje zde bližší specifikace, které toto pravidlo dále upravují.
Co říká legislativa
Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:
a) Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
b) Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Přezuto tedy musíte mít, pokud je venku sníh či led, nebo lze předpokládat, že podle předpovědi sněžit bude. Zákonodárci totiž berou v úvahu i výkyvy počasí. Pokud je ještě v listopadu stále stabilně okolo 20 stupňů, pokutu nedostanete. Určitě je ale lepší být připraven dříve, než být následně sněhem překvapen.
Dále může použití zimních pneumatik přikázat dopravní značka C 15 a „povinná zimní výbava“. Za takovou pak musíte mít zimní pneumatiky vždy, i když by to podle aktuálních povětrnostních podmínek nemuselo být nutné. Může být však doplněna dodatkovou tabulkou upravující datum její platnosti.
Zimní pneumatiky a „pravidlo 4“
- Minimální hloubka dezénu 4 milimetry. Samozřejmě ale platí, že čím čím vyšší je hloubka vzorku, tím lepší vlastnosti poskytuje.
- Přezouváme všechna 4 kola. V žádném případě nelze přezouvat jen jednu nápravu a na druhé nechat letní pláště.
- Pneumatiky staré maximálně 4 roky. Při delším užívání dezén začíná ztrácet původní vlastnosti a bývá náchylná k defektu.
Pokud se řidič chystá znovu použít uskladněné zimní pneumatiky, měl by zkontrolovat hloubku dezénu a viditelné poškození jako deformace, trhliny a boule.
Zimní vs. letní pneumatiky
SMĚS
Směs v letních pneumatikách je přizpůsobena vyšším teplotám. Díky tomu pneumatika neměkne a nedeformuje se ani na rozpáleném asfaltu. Ideálně funguje při teplotách nad 7°C.
Směs v zimních penumatikách je přizpůsobena chladným teplotám a v mrazu netvrdne. Ideálně funguje při teplotách pod 7°C.
TVRDOST
Letní pneumatika je velmi tvrdá. Díky tomu je velmi odolná proti poškození, má velmi vysoký kilometrový nájezd a výborné chování na suchu.
Zimní pneumatika je měkčí. Obsahuje totiž siliku, která zvyšuje přilnavost na sněhu a ledu. Někteří výrobci používají do směsí i přírodní oleje pro lepší odvádění vody.
DRÁŽKOVÁNÍ
Letní pneumatika ma méně výrazné drážkování a menší prořezání dezénových bloků. Pneumatika má proto lepší styčnou plochu, což zlepšuje stabilitu a handling na suchém asfaltu.
Zimní pneumatika má výrazný vzorek a husté prořezání dezénových bloků zajišťuje perfektní záběr na sněhu. Četné drážky navíc snadno odvádí vodu a sněhovou břečku.
Zdroj: pneumatiky.cz
Potřebujete se zeptat?
Napište nám, pokusíme se odpovědět.