Koronavirus nám všem v řadě ohledů udělal pomyslnou čáru přes rozpočet. V lepším případě jen zrušením dovolené, pravidelného sportování či možnosti setkávat se s přáteli. V tom horším pak i v oblasti zdraví nebo rodinných rozpočtů. Jak správně postupovat právě v případě, kdy koronavirus omezil vaše příjmy, a vy se dostáváte do potíží s řádnou úhradou splátek půjčky? Právě na to se ptáme Michaely Dingové, výkonné ředitelky pro řízení klientských vztahů ve společnosti ESSOX.
Co by měl klient řešit jako první, kdy se ocitne ve finanční tísni a chybí mu prostředky na řádnou úhradu jeho závazků?
V první řadě je vždy nutná aktivní a včasná komunikace s věřitelem. Pokud se tedy ocitnete ve finančních potížích, na nic nečekejte a kontaktujte společnost, u které máte daný závazek. Odklad splátek, jejich snížení či jinou úpravu splátkového kalendáře lze s věřiteli dohodnout, ale musí o potížích svého klienta vědět a včas nastavit nová pravidla smluvního vztahu. To nejhorší, co může klient udělat, je schovat před potížemi hlavu do písku a s věřitelem nekomunikovat nebo řešit vzniklou situaci prostřednictvím tzv. mikropůjček v naději, že jeho příjem se brzy obnoví. Postupně se zadlužuje až do takové míry, kdy jeho stávající příjmy nemohou zdaleka stačit na splácení nových ani starých závazků. To je pak situace, kdy musíme konstatovat, že klient je předlužený a nabídnout mu pomoc např. prostřednictvím organizace Člověk v tísni. Nicméně, i v situacích, kdy si klient neví rady a je dlouhodobě v prodlení, jsme připraveni mu pomoci a hledat s ním řešení vzniklé situace. Je ale důležité a nezbytné, aby věřitele o vzniklé situaci včas informoval.
Máte nějaké doporučení, jak konkrétně by měl klient svého věřitele informovat?
V ideálním případě by měl klient informovat věřitele písemně poštou nebo elektronickou formou. Jako druhé nejlepší řešení zvolte telefonát na zákaznickou linku. V souvislosti s opatřeními v boji proti koronaviru se určitě vyhněte osobní návštěvě poboček. U odpovědných společností lze dnes vše vyřešit online, což je většinou i nejrychlejší cesta.
Lze o přerušení splácení požádat i nyní, když už není odložení splátek dáno zákonem?
Ano, i po skončení zákonem dané povinnosti se snaží odpovědní věřitelé zachovat vstřícný postup vůči klientům, kteří se dostanou do ekonomických potíží. Například v ESSOXu každý případ žádosti o odklad splátek individuálně posoudíme a hledáme společně s klientem řešení situace.
Jaké jsou dopady takové žádosti na klienta, musí uhradit nějaké poplatky?
ESSOX posoudí žádost klienta o odklad splátek zdarma. Samotný odklad splátek nebo jejich snížení ale znamená, že ve výsledku zaplatíte na úrocích o něco více, než kdybyste dodrželi původní splátkový kalendář. Pokud tedy zvládnete s pomocí rodiny splácet, je pro vás výhodnější o odklad splátek nežádat.
Setkáváte se se zneužíváním odkladu splátek, kdy si chce klient udělat jen „splátkové prázdniny“?
Ano, i takové případy se bohužel objevují. Proto apelujeme na všechny spotřebitele: nežádejte o odklad splátek, pokud to skutečně není nutné s ohledem na vaší finanční situaci. Navíc, pakující se žádosti mohou být věřitelem posuzovány přísněji a klientovi může hrozit negativní zápis do registrů, což by mohlo zkomplikovat jeho situaci v okamžiku, kdy by pomoc opravdu potřeboval. Ve výsledku navíc spotřebitel zaplatí za půjčku vždy o něco více.
Potřebujete se zeptat?
Napište nám, pokusíme se odpovědět.